Zorgt jouw bedrijf later ook voor jou?

Aan het begin van dit jaar was ik op een training voor financieel planners. De trainer had het op een gegeven moment over de waarde van je onderneming. Hij stelde dat op basis van recente transacties je kon schatten dat bedrijven van financieel planners tussen de vijf en acht keer de jaaromzet waard zijn. Bij de bedrijven die voor acht keer de jaaromzet werden verkocht, was er te zien dat er een continue stroom aan nieuwe klanten was. Veel van de nieuwe klanten kwamen via verwijzingen van bestaande klanten, die vaak erg trouw waren aan de onderneming. Voor mij was dit een bijzonder inzicht, omdat ik al jaren investeer in andere bedrijven, maar nog niet eerder zo concreet had nagedacht over hoe ik kon gaan sturen op de waarde van mijn eigen bedrijf. Ook realiseerde ik mij direct het effect op mijn eigen toekomst. Als ik een bedrijf van waarde kon creëren, dan ontstond er een extra inkomstenbron naast de jaarlijkse winst. 

De waarde van een bedrijf kan in vele vormen komen. Bijvoorbeeld trouwe klanten die unieke producten of diensten afnemen. Het kan ook zitten in specifieke kennis, bepaalde rechten of bezittingen. De essentie is wel dat er waarde zit in de onderneming en niet alleen in de ondernemer. De vraag die je jezelf daarom zou kunnen stellen is: “Hoeveel omzet genereert jouw onderneming nog als je vandaag stopt met werken?” Deze vraag stel ik regelmatig aan ondernemers om te achterhalen wat hun toegevoegde waarde is en om te begrijpen wat het bedrijfsmodel is. Meestal is het antwoord dat de omzet volledig of voor een groot deel wegvalt. Als dit een bewuste keuze is, dan is dat natuurlijk helemaal prima. Als het dat niet is, wil ik je graag uitdagen om na te denken hoe het voor je zou zijn om een waardevol bedrijf te bouwen. 

Als ondernemer heb je de vrijheid om een bedrijf te creëren waarvan jij gelukkig wordt. Jij kunt bepalen welke producten of diensten er worden geleverd. Jij bepaalt, wat je zelf doet en wat je uitbesteedt. Als ondernemer bepaal jij of je stil blijft staan of gaat groeien. Graag stel ik je daarom de vraag hoe jouw ideale bedrijf eruitziet. Wat zou je doen en welke rol en taken neem jij op je? Hoeveel uren spendeer jij hieraan en wat doe je in de rest van de tijd?

Als je deze situatie voor jezelf visualiseert zijn er vaak twee veranderingen. Veel ondernemers ervaren nu stress, doordat ze erg afhankelijk zijn van hun klanten en de economische omstandigheden. Denk hierbij maar eens aan alle freelancers die tijdens de recente crisissen, zoals die in 2009 en 2020, ineens geen werk meer hadden. De contradictie hierbij is juist vaak dat deze freelancers diensten leveren waar juist in een crisis veel behoefte aan is. Ieder bedrijf heeft natuurlijk enigszins last of profijt van externe omstandigheden, maar op het moment dat klanten afhankelijk zijn van jou dan wordt de situatie veel stabieler. Verder zie ik dat ondernemers vaak goed voor hun onderneming zorgen, maar dat het omgekeerde lang niet altijd vanzelfsprekend is. Wat ik hiermee bedoel is, dat veel ondernemers een sterk wisselend inkomen hebben en het bedrijf zelf geen enkele waarde heeft. Juist dit laatste punt is iets wat een enorme impact kan hebben op jou persoonlijk en je financiële toekomst.

Als je deze situatie voor jezelf hebt geschetst, zal je je realiseren dat je dit niet van vandaag op morgen hebt gerealiseerd. Het vereist vaak een ontwikkeling op persoonlijk gebied en van je bedrijf. In mijn trajecten begeleid ik klanten bij het beschrijven van hun gewenste, ideale leven waar hun onderneming meestal een onderdeel van is. Vervolgens gaan we de stappen bepalen om dit doel te bereiken. Wat ga je doen, wat moet je hiervoor leren en wie zou je hierbij kunnen helpen. Als je meer wilt halen uit je leven en je onderneming, vraag dan nu een gratis sessie aan via: www.financialdecisioncoach.nl/contact