Leasen goedkoper dan kopen?

Tegenwoordig zie ik steeds meer klanten en mensen in mijn omgeving, die een auto leasen in plaats van kopen. Traditioneel was de leaseauto iets wat vooral een zakelijke aangelegenheid was, maar nu zie je dat ook de particuliere markt steeds beter bediend wordt. En dit is zeker niet vreemd als je kijkt naar de voordelen. De ANWB stelt zelfs dat leasen net zo duur is als het bezit van een 2e hands auto. Naast dat je met een leaseauto in een nieuwe auto rijdt, heb je ook totaal geen zorgen zoals bij het bezit hiervan. Aangezien een auto een grote uitgavenpost is, denk ik dat het belangrijk is om goed na te denken over de gevolgen van je keuzes. In deze waardebrief zal ik daarom de (financiële) voor- en nadelen van verschillende vormen van autobezit naast elkaar zetten.

Mijn droomauto is een cabrio. Ik vind autorijden vooral leuk als het een beleving is. Rijden op slingerweggetjes of door de bergen vind ik helemaal te gek. Ondanks dat ik vanmiddag naar de dealer zou kunnen gaan om mijn droomauto te halen, doe ik dit bewust niet. Het zou namelijk een aanslag betekenen op mijn doel om financieel vrij te worden. De oorzaak hiervan is, dat ik voor de aankoop van de auto een deel van mijn aandelen moet verkopen. Hierdoor loop ik opbrengsten uit mijn aandelen mis en stijgen mijn maandelijkse lasten. De prijs van deze droomauto is dus, dat ik minder tijd krijg om bijvoorbeeld met mijn gezin te gaan reizen of te sporten. Op dit moment zie ik daarom mijn droomcabrio als een ‘nice to have’ en geen ‘must have’. Zelf rijden wij in een zogenaamde ‘youngtimer’ auto. Dit is een auto die minimaal 15 jaar oud is en ik kan vast verklappen dat dit voor ondernemers de allergoedkoopste manier is van auto rijden. De keerzijde van een ‘youngtimer’ vind ik het milieu. Onze auto gebruikt diesel en is daarmee zeker niet de schoonste. Nu denk ik dat het best duurzaam is, dat wij een auto zo lang gebruiken, maar toch zou ik hem vooral willen vervangen om onze CO2 uitstoot te verminderen. De reden dat ik hier over mijn droomauto en het milieu begin is, dat ik geloof dat dit belangrijkere argumenten zijn voor een keuze dan puur alleen de kosten. Mijn eerste tip zou daarom zijn om na te denken over hoe belangrijk een auto voor je is en of het je prioriteit zou moeten hebben.

Als je weet wat voor soort auto je graag wilt hebben, dan pas zou ik gaan nadenken over hoe je deze financiert. Ik zal hierbij de belangrijkste verschillen tussen lease en kopen naast elkaar zetten. Een derde alternatief is tegenwoordig een deelauto. Onze tweede auto is een deelauto. Er staan in onze buurt meerdere deelauto’s, die je 15 minuten van tevoren kunt bestellen. De reden, waarom we hiervoor gekozen hebben, is dat wij maximaal twee keer per maand een extra auto nodig hebben. Over het algemeen denk ik dat, als je maximaal zes uur per week een auto nodig hebt, een deelauto de goedkoopste optie is. Een voordeel van een deelauto vind ik ook, dat je veel bewuster omgaat met de kosten van je vervoersmiddel. Ik merk, dat ik telkens overweeg of ik dezelfde rit met de deelauto, fiets of openbaar vervoer afleg.

De belangrijkste kostenpost van een auto wordt vaak vergeten, omdat deze niet zichtbaar is. Het alternatief voor mijn droomauto is om aandelen te bezitten. Deze aandelen leveren dividend op en stijgen op termijn in waarde. Als ik dit vermogen gebruik om een auto te kopen, dan ontwikkelt mijn financiële situatie zich heel anders. Het enige wat ik over een aantal jaren nog bezit, is een afgeschreven auto. In plaats van een positief rendement op mijn aandelen, verschuift mijn economische positie naar een gebruiksgoed, welke alleen maar minder waard wordt. Veel mensen zien dit verschil niet, omdat ze alleen maar spaargeld hebben, waarover je geen rendement maakt. Toch kun je met dit spaargeld dezelfde keuze maken als ik doe: gaan investeren in iets met een positieve of negatieve waardeontwikkeling. In het Engels hebben ze hier een betere term voor: “Opportunity Cost”. Persoonlijk zie ik als grootste voordeel van leasen, dat je niet eenmalig een bedrag hoeft in te leggen. Als ik mijn droomauto zou leasen, dan hoef ik geen aandelen te verkopen. Wel stijgen natuurlijk mijn maandelijkse lasten, wat druk gaat zetten om voldoende inkomen te blijven genereren. Maar wat is nu de financiële conclusie?

Ik heb verschillende modellen en soorten auto’s naast elkaar gezet en vergeleken. Hierbij ben ik uitgegaan van gemiddelde afschrijvingspercentages. De autokosten heb ik afgezet tegen de nieuwprijs van een auto. De reden hiervoor is dat de aanschafwaarde een enorme impact heeft op de totale kosten van een auto. Denk hierbij aan afschrijving en onderhoud, maar ook de gemiste rendementen die ik zou kunnen realiseren door het geld te investeren. Ook heb ik rekening gehouden met veranderingen in lasten als een auto ouder wordt. Denk hierbij aan verzekeringen, onderhoud en verbruik ten opzichte van nieuwere auto’s. Ik ben ervan uitgegaan, dat er gemiddeld 20.000 km per jaar wordt gereden en de auto vijf jaar in bezit blijft. Dit is ook de gemiddelde duur van een leasecontract. Zo kom ik uit op de volgende schattingen:

  • De jaarlijkse kosten bij het kopen van een nieuwe auto zijn gemiddeld 33% van de nieuwwaarde. Stel dat je een auto koopt van bijvoorbeeld €30.000, dan kost deze je ongeveer €10.000 per jaar.
  • Als je een auto van vijf jaar oud koopt, dan is er gemiddeld 50% tot 60% van de nieuwwaarde afgeschreven. Dit voordeel maakt dat de kosten van deze auto nog gemiddeld 25% zijn. Stel dat de auto oorspronkelijk €30.000 kostte, dan zijn de lasten nog €7.500 per jaar.
  • Als je een auto koopt van tien jaar oud, dan kun je deze voor nog minder geld kopen. Wel nemen de onderhoudskosten toe en zal deze iets meer brandstof verbruiken dan een nieuwe auto. In mijn berekening kwam ik erop uit, dat de kosten van deze auto gemiddeld 23% zijn. Uitgaande van dezelfde nieuwprijs als bij het vorige voorbeeld, dalen mijn kosten naar €6.900 per jaar.
  • Een ‘youngtimer’ kopen is de goedkoopste manier van autorijden. De gemiddelde kosten zijn nog ongeveer 18% van de nieuwwaarde. Uitgaande van een oorspronkelijke cataloguswaarde van €30.000 zijn de jaarlijkse lasten nog ongeveer €5.400.
  • De totale kosten van een leaseauto kwamen bij mij uit op ongeveer 22% van de nieuwprijs. Dus zelfs iets lager dan de kosten van een auto, die tien jaar oud is. Bij een nieuwprijs van €30.000, zijn de totale leasekosten gemiddeld €6.600 per jaar.

Er zijn wat mij betreft twee valkuilen, waar je op moet letten bij leasen. Wat je vaak ziet is, dat we kiezen om in een luxere auto te gaan rijden als de lasten dalen. Je zou op basis van mijn voorbeeld een auto van €45.000 kunnen leasen tegen dezelfde maandelijkse lasten als het kopen van een nieuwe auto, die €30.000 kost. Je kunt deze valkuil voorkomen door van tevoren goed na te denken over welke rol een auto in jouw leven speelt.De tweede valkuil is, dat als je een auto leaset dit gezien wordt als krediet en daardoor je mogelijkheden beperkt bij het af- of oversluiten van een hypotheek. Als je een leasecontract aangaat is het belangrijk om zeker te weten dat je de komende jaren niet wilt verhuizen of je hypotheek wilt oversluiten. Wel kun je als ondernemer dit risico afdekken door zakelijk te leasen in plaats van privé. Ik ben erg benieuwd of deze waardebrief je nieuwe inzichten heeft gegeven en vind het leuk om vragen of reacties van je te ontvangen.

Vergelijkbare berichten