Ik koop alleen echt goede spullen

Even lekker generaliseren. Ik zal beginnen bij mijzelf. Ik moest laatst naar de HEMA en dacht alleen maar: wat een meuk! Je zult mij ook niet snel in de ACTION zien. Ik vind het troep, niet milieuvriendelijk en meestal is het al stuk voor je thuis bent. Daarentegen…. ik kan mijzelf helemaal verliezen bij grote aankopen. Tig keer reviews bekijken en dan toch altijd voor het mooiste product gaan met de beste features. Volgens mij is dit echt een mannenkwaal, waar vrouwen zich vaak laten verleiden door heel veel kleine aankopen. Het resultaat is altijd hetzelfde: we geven altijd meer geld uit dan we van tevoren van plan waren. Als we al een plan hadden… 

Het risico van onze koopemotie is dat we ons geld uitgeven aan zaken, die eigenlijk helemaal niet zo belangrijk zijn. En dat we te weinig overhouden om opzij te zetten voor later. De ironie is zelfs dat hoe meer geld je uitgeeft, des te meer pensioeninkomen je nodig hebt. Maar juist doordat je teveel uitgeeft, heb je hiervoor weinig mogelijkheden. Ik ga hier zeker geen pleidooi houden dat je geen impulsaankopen mag doen, maar geloof wel dat grip op je uitgaven een voorwaarde is om te kunnen bouwen aan je financiële toekomst.

Stel dat je je ervan bewust bent hoeveel geld je waar aan wilt uitgeven, dan gaat dit je vele voordelen opleveren. Ten eerste zal je jezelf minder laten verleiden. Je weet immers dat je impulsaankoop ten koste kan gaan van iets wat je echt belangrijk vindt. Je werkt waarschijnlijk hard voor je geld, dus waarom zou je het dan verspillen aan iets onbenulligs? Bewustzijn over geld levert je daarnaast enorm veel tijd op. Voor vrouwen betekent het minder tijd in de ACTION en mannen hoeven minder reviews te bekijken op YouTube

Veel van mijn klanten zijn dol op reizen. Lekker ontspannen in het buitenland in de zon, als het in Nederland grauw en grijs is. Reizen is ook ervaringen opdoen. De cultuur opsnuiven in een vreemde stad, prachtige natuur bekijken of juist je kinderen laten zien dat niet iedereen het op deze wereld zo goed heeft als in ons veilige landje. Reizen kan veel brengen, maar mijn ervaring is dat dit niet tot uiting komt in de manier waarop we met geld omgaan. Waarom zouden we reizen of iets anders, wat we echt belangrijk vinden, niet boven onze impulsaankopen plaatsen?

Hoe kun je nu sterker worden dan je koopemotie? Het belangrijkste advies wat ik dan voor je heb is ‘grenzen instellen’. En voor je nu afhaakt: grenzen geven vrijheid. Een grenzeloze wereld zou een puinhoop worden. Of je nu kijkt naar de wereld, Europa, Nederland, de plaats waar je woont of je eigen gezin. Juist de regels, die we met elkaar maken, geven ons de vrijheid om zelf onze keuzes te maken en daarbij anderen niet te schaden.

Ik zou zelfs willen stellen dat, als je jezelf geen regels oplegt, je jezelf voor de gek houdt. Als je ondernemer bent en al je geld uitgeeft, dan weet je één ding zeker. Als jij stopt met werken, dan verval je in armoede. Grip op je uitgaven is daarom essentieel voor een gezonde financiële toekomst en om nu meer te genieten van je geld.

Vroeger had mijn moeder een ‘Brabantia spaarpot’. Dat was een blik met allemaal vakjes. In ieder vakje deed zij geld, zodat er voor ieder doel voldoende was. Het zorgde ervoor dat we belasting konden betalen, op vakantie konden en er altijd kleedgeld was. Dit simpele principe heb ik gedigitaliseerd. Voor alles wat ik en mijn vrouw belangrijk vinden, hebben we spaardoelen. Door middel van automatische boekingen worden iedere maand de potjes gevuld. Er zijn potjes voor bijvoorbeeld vakantie, kleding, auto, huis en studiekosten. Het gevolg van deze buffers is dat we meer geld overhouden om te investeren in later, minder financiële tegenvallers hebben en meer geld uitgeven aan dat wat echt belangrijk is. 

Wil jij deze methodiek ook gebruiken, dan heb ik een waanzinnig aanbod voor je. Voor slechts €27 koop je mijn online training “Grip op je uitgaven”, zodat ook jij deze methodiek op je eigen situatie kunt gaan toepassen. Ben je geïnteresseerd, klik dan hier

Vergelijkbare berichten