De beste investering van je leven

Om financieel succesvol te zijn hoef je maar een handvol goede ideeën te hebben. Wellicht is zelfs één idee al voldoende om je nooit meer druk te hoeven maken over voldoende geld. Vandaag wil ik je helpen en uitdagen om dit ene goede idee te genereren. Ik ga je vandaag geen “hete tip” geven over waar je nu je geld in moet steken. Er is helaas geen gemakkelijk, even geld over maken en dan maar wachten tot je rijk bent, advies. Daar geloof ik namelijk zelf ook helemaal niet in. Wat ik met je wil delen is een vraag, waarvan ik vind dat iedere ondernemer deze zichzelf zou moeten stellen. Deze vraag is, hoe jij een bedrijf kunt creëren wat je later kunt verkopen. De reden waarom ik vind dat je jezelf deze vraag moet stellen is, dat het naast een enorm rendement op de lange termijn er ook voor kan zorgen dat je meer tijd overhoudt.

Afgelopen week sprak ik een ondernemer, die mij vertelde dat ze nog geen geld opzij had gezet voor later. Dat ze graag wilde investeren om toe te werken naar financiële vrijheid. Wat ze echter niet zag was, dat zij al jarenlang aan het investeren is. Ze bouwt aan een bedrijf, waarmee ze nu een goed inkomen kan realiseren, maar dat ook in de toekomst veel waard kan zijn. Het is hierbij nuttig om de voorwaarden te kennen van een verkoopbaar bedrijf:

  1. Iedere investering draait om de verhouding tussen het rendement en wat je inlegt. Niemand gaat jouw bedrijf kopen als je langdurig verlies maakt. Een bedrijf wordt interessant voor een ander als er een stabiele inkomstenstroom is of veel winstpotentie.
  2. Een bedrijf wat je verkoopt moet het ook zonder jou kunnen stellen. Om een realistisch beeld te schetsen van de winstgevendheid van je onderneming, zou je je dus voor moeten stellen dat je iemand in dienst neemt, die al jouw taken overneemt. Wat blijft er dan nog onder de streep over? Ook moet je er natuurlijk voor zorgen dat al jouw unieke kennis belegd is bij je personeel.
  3. Binnen de financiële sector waar ik in werk, is er vaak een grote barrière om over te stappen. Bedenk maar eens de moeite die je moet doen om van bank te veranderen. Als je een bedrijf hebt waar klanten langdurig terugkomen, dan verhoogt dit de waarde. Die waarde kan dus ontstaan door de initiële kosten, maar ook ontstaan door een uniek product, merknaam of netwerk. Om langdurig winstgevend te blijven is een duurzaam competitief voordeel onontbeerlijk.

Door te bouwen aan een verkoopbaar bedrijf breng je spreiding aan in je vermogensportefeuille. Naast bijvoorbeeld spaargeld, aandelen en een eigen woning heb je een bedrijf wat geld waard is. Deze spreiding maakt dat je meer zekerheid krijgt over je financiële toekomst. Als je de voorwaarden voor verkoop gaat implementeren, dan zal je ook zien, dat je onderneming schaalbaar wordt en minder afhankelijk van het aantal uren dat jij werkt. Het voordeel hiervan is dat je bedrijf waardevoller wordt zonder dat jij meer werkt. Zelfs als je niet de ambitie hebt om je onderneming later te verkopen, dan is het altijd mogelijk je bedrijf deels schaalbaar te maken. Wat zou je kunnen uitbesteden, zodat jij je tijd beter kunt besteden?Een voordeel van financiële planning is dat het inzicht geeft in jouw complete vermogenspositie. Door op deze integrale manier naar je geldzaken te kijken, zie je dat je vaak meer kunt bereiken met wat je al hebt. Als je behoefte hebt aan een kritische blik en suggesties hoe jij meer uit je onderneming kunt halen, neem dan eens contact op via www.financialdecisioncoach.nl/contact

Similar Posts